torstai 26. toukokuuta 2011

Nepal vs Finland

Eftersom jag är lika bra (eller dålig) på att uttrycka mej på de båda inhemska språken, så tänkte jag för omväxlingens skull göra ett inlägg på mitt modersmål. De allra flesta i vårt Kapua team, typ alla utom jag, är otroligt begåvade på att skriva ihop häftiga storyn och därför har jag denna gång beslutat mej för att inte ens försöka:) Jag vill däremot presentera vårt resmål för er i form av en jämförelse mellan Nepal och Finland. Jag har plockat fram en del intressanta fakta eller påståenden, och huvudsyftet är inte att presentera fakta i sej, utan mer att få oss att tänka efter.... så begrunda, skratta och häpna över följande:


Det bor ungefär 30 miljoner i Nepal, kan vara några miljoner mera eller mindre.

I slutet av 2010 bodde det 5 375 276 personer i Finland


69 % som reser till Nepal får diarré

3 % som reser till Finland får diarré


Nepals högsta berg är 8 848 meter

Finlands högsta ”berg” är 1 324 meter


8 av världens 10 högsta berg finns i Nepal

Finland har inga höga berg


Nepal är en republik sedan 2008 men har ännu ingen grundlag

Efter ett drygt år som monarki blev Finland en republik 1918


Upp till 16 timmar utan el per dag i huvudstaden Kathmandu

I medeltal under en timme strömavbrott per år i Helsingfors


I Nepal finns det 3G på 5 300 meters höjd sedan hösten 2010 (TeliaSonera/Ncell)

I Finland har vi problem med 3G utanför Ring 3 :)


En stor turistattraktion är templet Pashupatinath där man kan skåda "live" kremering

Finland har Julgubben


År 2011 är utropat till "Year of Tourism" i Nepal

År 2011 är volontärarbetets år i Europa


I Nepal är det år 2068

Vi är i år 2011


Nepals BNP per capita 2010: 1 270 $

Finlands BNP per capita 2010: 34 585 $


Nepals äldsta universitet är grundat 1959

Finlands äldsta universitet är grundat 1640


Nepal har över 120 modersmål

Finland har inte många


Nepal har över 100 etniska grupper

Finland har ca 5 etniska grupper


Nepal har alltid varit självstyrt

Finland har styrts från höger eller vänster


I Nepal bor Kumari som är den enda levande gudinnan i världen

Vi har Elovena Suomineito


Nepal har den enda icke rektangulära flaggan i världen

Finland har en rektangulär flagga bland de över 200 andra



Varma hälsningar från Stockholm

/Johannes

2 kommenttia:

  1. Tack för den intressanta jämförelsen och tack att du skrev på svenska. Jag är en helt finskspråkig Kapuaja 2010, men svenska råkar vara mitt favoritspråk (jag pratar gärna svenska för då behöver man inte bry sig om grammatikfel, men detta skrivandet är nog svårt). Men till saken; jag var riktigt glad när jag såg din blogtext i morse. Håppas att den var inte den sista texten på svenska! Leena M.

    VastaaPoista
  2. Blogin hallinnoija on poistanut tämän kommentin.

    VastaaPoista